×

Sportul de tineret si vacantele – se ia sau nu pauza de la activitati sportive si antrenamente de sarbatori?

20 Dec 2018 10:35 | Mental Coaching | 1332 Vizualizari
Sportul de tineret si vacantele – se ia sau nu pauza de la activitati sportive si antrenamente de sarbatori?
Cu vacanta care ne bate la usa, intrebarea care este in mintea tuturor parintilor de copii sportivi – indiferent de cat de competitiva este liga in care joaca sau nivelul sportiv al copiilor lor – este daca sa se ia sau nu pauza de la activitatile sportive si antrenamente de sarbatori.

Nu sugerez ca e ok pentru antrenor sa programeze un antrenament in ziua de Ajun, dar am vazut de-a lungul timpului ca multe familii sunt mai mult decat fericite sa aiba un loc in care sa-si duca copilul in timpul vacantelor.

Cu gandul asta in minte, vin si va spun acum ca, desi sunt rare, vacantele sunt absolut necesare! Este foarte important ca la un moment dat tinerii sportivi sa "rupa ritmul" cum zic eu, in sensul ca trebuie sa iasa un pic din valtoarea rutinei de antrenamente din cursul saptamanii si meciuri in weekend.

Filosofia mea ca parinte de copil sportiv este ca trebuie sa ne facem planuri in familie, cu rudele apropiate, recomand chiar o vacanta in afara orasului de resedinta, departe de meciuri si antrenamente, si chiar daca se poate cu persoane, prieteni care nu fac parte din cercul de colegi de sport/echipa.

Ideea e urmatoarea: desi ei nu simt, ba chiar isi doresc meciuri si antrenamente, si iar meciuri si antrenamente (cum e si cazul nostru), copiii nu-si dau seama cand pot ajunge la saturatie si asta poate sa fie prea tarziu, daca fortezi nota.

Suprasolicitarea atat fizica, cat si cea mentala, nu poate avea beneficii, asta e clar. Fara perioade de odihna si recuperare potrivite ca durata, tinerii sportivi se pot supune riscului scaderii performantei, epuizarii, accidentarilor si suprasolicitarii mentale. Supra-antrenamentul, ca sa-i spun asa, poate duce la depresie, oboseala severa si o lipsa totala de echilibru in viata unui sportiv. De aceea, este foarte important ca noi, parintii, sa stim cand sa spunem stop si sa-i ajutam sa-si reincarce bateriile.

Eu am constatat ca, desi acum cateva luni cand faceam rezervari pentru vacanta, TH nu voia sa mearga cu noi, spunand ca vrea sa ramana pe acasa cu colegii de la fotbal, acum cand vacanta se apropie mi-a spus ca abia asteapta sa mergem. :)

Fiind sfarsit de an deja incepe sa resimta oboseala si rutina si corpul, asa cum si mintea cere stimulente noi. Deci, asculta-ti intuitia de parinte si ghideaza-l intr-o directie benefica, pana la urma va intelege si iti va multumi pentru aceste momente de recuperare si odihna.

CARE SUNT BENEFICIILE FIZICE ALE PAUZELOR SPORTIVE?

Exista numeroase beneficii pe care zilele de odihna si recuperare le pot avea la nivel fizic, insa am facut un top cu primele 5: prevenirea accidentarilor, o perioada potrivita pentru recuperarea musculara, performanta crescuta, un sistem imunitar mai puternic, si un somn mai bun.
  • prevenirea accidentarilor – zilele de pauza si recuperare ii permit organismului timpul necesar pentru a se odihni, si evitarea accidentarilor provocate de folosirea excesiva a unor grupe musculare.
  • recuperarea musculara – cand un sportiv ridica greutati si isi streseaza corpul in timpul antrenamentelor, rupe fibre musculare. Recuperarea corecta ofera timpul necesar pentru ca aceste fibre musculare sa se repare si sa se reconstruiasca.
  • cresterea performantei – cand un sportiv acorda timp pentru repararea musculaturii isi creste, de asemenea, si puterea si capacitatea de adaptare, permitand un nivel mai ridicat de tolerare a stresului si o rezistenta mai mare in antrenamentele viitoare.
  • sistem imunitar puternic – cand tanarul sportiv isi suprasolicita corpul cu o activitate intensa, sistemul sau imunitar lucreaza la foc intens pentru repararea muschilor si articulatiilor. Daca nu isi permite o odihna adecvata, este imposibil ca sistemul sau imunitar sa recupeze si acest lucru duce deseori la accidentari si chiar imbolnaviri.
  • un somn mai bun – supra-antrenarea pune corpul unui tanar sportiv intr-o stare de neliniste, lucru care-l impiedica sa aiba un somn de noapte bun. Cred ca majoritatea dintre noi pot fi de acord ca nu este nimic mai bun decat o odihna buna noaptea, asa ca nu uita sa-i reamintesti asta copilului atunci cand este tentat sa sara peste o zi de odihna!
CARE SUNT BENEFICIILE PAUZELOR SPORTIVE ASUPRA MENTALULUI?

Asa cum corpul are nevoie de odihna, la fel si mintea. Gandeste-te la creierul tanarului sportiv ca la un organ care are nevoie sa se recupereze dupa stresul de zi cu zi. Nu numai ca pauzele sportive ii vor oferi copilului tau timpul necesar pentru a se concentra si asupra altor lucruri prioritare din viata sa precum familia, prietenii si alte activitati, dar il vor si ajuta sa reaprinda flacara placerii pentru antrenamentele pe care le face, evitand astfel epuizarea. Oboseala mentala poate fi la fel de epuizanta precum oboseala fizica si este important ca tanarul sportiv sa-si acorde timpul necesar pentru a se reincarca mental!

Ajuta-l pe tanarul tau sportiv sa-si acorde permisiunea de a se odihni, de a pune pauza, de a se bucura de aceste momente si de a fi increzator, stiind ca asta va aduce pe viitor doar succes si lucruri pozitive in viata sa!

Mai multe despre parentigul sportiv si antrenamentul mental la tinerii atleti poti citi deschizand categoria mental coaching din blog.

Curiosi sa aflati mai multe? Urmariti-ma si pe pagina mea de Facebook, locul unde postez constant tot felul de chestii interesante!

Share if you care

Despre mine

Claudia Nicolae

Sotie si mama de sportiv de performanta, tocmai de aceea, mai nou sunt si Certified Mental Coach pentru copii atleti :-). Pasionata de sport, dans, yoga si viata sanatoasa. Imi desfasor activitatea pe Rangali.ro, in sala de sport sau pe marginea vreunui teren de fotbal. Consider ca "esti ceea ce gandesti" si de aceea, alaturi de familia mea, traiesc prezentul si ma bucur de el. Cand faci ceea ce-ti place nu va trebui sa muncesti nici macar o zi in viata ta.

Suplimente sanatoase -Rangali

S-ar putea sa iti placa si