×

E momentul perfect pentru schimbare! Stabileste-ti noi rezolutii sportive pentru urmatorul sezon!

19 Dec 2019 10:58 | Mental Coaching | 1271 Vizualizari
E momentul perfect pentru schimbare! Stabileste-ti noi rezolutii sportive pentru urmatorul sezon!

In timp ce in aceasta perioada sportivii petrec mai mult timp in sala de forta, ocupati cu diverse exercitii fizice si simulari de joc, eu cred ca, in schimb, acesta ar fi momentul perfect pentru ca jucatorii sa treaca printr-un program de formare al competentelor mentale, mai exact, printr-un antrenament mental.

De la invatarea tehnicilor de vizualizare si repetarea mentala a performantei, si pana la exersarea tehnicilor de respiratie profunda si folosirea afirmatiilor, perioada aceasta a iernii ofera o mai mare flexibilitate a programului, si mult mai mult timp liber, pentru ca sportivii sa lucreze la jocul mental.

Si ce bine ar fi daca ar avea si sustinerea antrenorilor, ca la fiecare intalnire a echipei, la antrenamentele in sala de forta, la exercitiile zilnice si in timpul simularilor de joc, antrenorii sa incorporeze diferite exercitii si abilitati mentale. :) Ei, si daca ei nu o fac (eu sper ca cei care ma citesc sa se inspire un pic!), bineinteles, ca tu ca sportiv o poti face singur. Iar pentru asta ti-am pregatit cateva idei care sa te ajute sa-ti stabilesti noi obiective pentru urmatorul sezon, spre a-ti imbunatati performanta sportiva.

Acum ai timp sa te gandesti la diversele elemente ale antrenamentului si conditiei tale fizice, si sa identifici nu numai lucrurile pe care vrei sa le faci, ci la fel de important, sa identifici pasii pe care vrei sa-i urmezi de la inceputul noului sezon si pana la finalul acestuia pentru a-ti atinge obiectivele pe care ti le-ai stabilit.

Tot perioada aceasta iti ofera tie, tanarule jucator, timpul si intervalul necesar pentru a te pregati atat fizic, cat si mental pentru a-ti duce jocul la nivelul urmator.

Ti-as recomanda sa treci printr-un proces in 6 pasi numit „atingerea potentialului tau mental”, stiu suna un pic pretentios, dar este extrem de eficient. Acest lucru te va ajuta sa te imbunatatesti si sa gasesti in tine un sentiment de mai mare bucurie pe parcursul noului sezon.

Pasul 1. Reaminteste-ti ce te-a facut sa vrei sa fii sportiv si motivul pentru care iubesti sportul pe care-l practici. Totul incepe cu tine invatand cum sa joci cu intentie. Iti poti aminti si te poti reintoarce la motivul pentru care ai ales sa fii atlet si ceea ce iti place la sportul pe care-l practici. Chiar asa, ti-ai reamintit in ultima vreme ce te-a facut sa joci acest sport?

Pasul 2. Invata sa joci avand perspectiva potrivita. Succesul in sport nu inseamna intotdeauna sa castigi, si nici nu inseamna intotdeauna sa ai o colectie impresionanta de trofee pe raftul bibliotecii. Succesul vine in toate formele si dimensiunile posibile, si nu se limiteaza numai la lucrurile care pot fi masurate usor. Succesul poate include leadership, o buna relatie cu coechipierii, si lectii invate despre munca din greu. Invata cum sa definesti succesul in sport.

Pasul 3. Concentreza-te si joaca avand claritate a mintii. Cand un sportiv intra pe teren, trebuie sa fie concentrat acolo si nu cu gandul in alta parte, trebuie sa elimine toate lucrurile si gandurile care i-ar putea distrage atentia de la performanta. Adica sa fie prezent. Ar trebui sa te concentrezi doar in ziua jocului? Eu spun ca nu. Concentrarea ar trebui sa existe nu numai in timpul competitiilor, ci de fiecare data cand un sportiv munceste pentru imbunatatirea jocului sau. Iti dai seama ca un sportiv care inainte de meci a stat pe calculator sau telefon cu ochii in Instagram nu va putea niciodata sa dea randament 100%. Invata cum sa ai claritate, o calitate esentiala pentru tinerii sportivi.

Pasul 4. Joaca fiind calm si echilibrat. Ramai calm in situatiile critice/presante cu un simplu gest – respiratia profunda. Asigura-te ca tii totul sub control prin echilibru. De ce spun echilibru? Pentru ca este cheia in orice. Si, de-a lungul timpului si experientelor, am observat ca atat la adulti, cat si la copii, respiratia profunda este instrumentul perfect pentru a te aduce in starea de echilibru. Am vazut sportivi care sar de colo-colo, se agita, sunt nervosi, consumandu-si astfel energia chiar inainte ca evenimentul sportiv sa inceapa. Tu pur si simplu respira. Cel putin asta ii spun eu lui TH inainte de a intra pe teren. In plus, controleaza-ti emotiile negative, adica nu raspunde provocarilor din teren, nu vei face decat sa joci ping pong cu emotii distructive.

Pasul 5. Joaca cu pasiune si munceste spre obiectivul tau. Prin pasiune eu inteleg munca, deoarece fara munca, bazandu-te doar pe talent nu poti ajunge prea departe in sport. Pasiunea este cea care te ajuta sa continui chiar si in cele mai dificile momente, si tot ea te face sa te trezesti dimineata bucuros ca ai antrenamente in acea zi, chiar daca afara ploua sau ninge.

Pasul 6. Renunta la a mai vedea greselile ca fiind un pas inapoi si joaca cu perseverenta. La fel ca si in cazul pasiunii, perseverenta te conduce spre a-ti indeplini obiectivele. Nimeni nu este perfect, asa ca erorile sunt doar o alta parte a jocului. Numai ca, multi atleti nu au puterea mentala care sa le permita sa se detaseze de erori, iar asta le afecteaza sansele de a avea succes. Aceste greseli devin, de foarte multe ori, o bariera mentala uriasa pentru atletii care nu le pot face fata, iar ca rezultat asta le influenteaza performanta sportiva. In foarte multe cazuri, in special la tinerii sportivi, acestia devin frustrati si se blocheaza pentru tot restul jocului ramas. Gasesti aici cateva sfaturi prin care iti poti intari mentalul si poti invata cum sa reactionezi in fata greselilor pe care le faci, astfel incat sa nu te lasi afectat de acestea si sa-ti diminuezi performanta jocului.

Urmand acesti pasi iti vei oferi posibilitatea de a dobandi abilitatile mentale necesare pentru ca atunci cand sezonul incepe sa ai un mental puternic si sa fii pregatit psihic sa iei decizii intelepte – pe si in afara terenului de joc.

In plus, aceasta perioada iti da posibilitatea de a lucra nu numai la nivel mental, ci si de a-ti imbunatati diferite alte aspecte ale vietii. De exemplu...

  • Invata cum sa gasesti echilibrul intre sport si scoala.
  • Foloseste-te intelept de tehnologie si social media, adica redu statul pe telefon macar cu 2 ore pe zi.
  • Iti poti stabili ca obiective o mai buna relatie cu coechipierii, antrenorii si oficialii, spre exemplu sa nu mai lipsesti niciodata de la antrenamente nejustificat sau sa nu mai comentezi DELOC deciziile arbitrilor.
  • Poti invata cum sa adopti un stil de viata mai sanatos – de exemplu, propune-ti sa adormi macar cu o ora mai devreme decat ai facut-o anul asta sau sa adaugi macar doua alimente sanatoase in meniul tau zilnic (gasesti aici suficienta informatie pentru a incepe) si sa renunti macar o zi din saptamana sa te opresti la patiserie + sa incerci sa respiri constient o data pe zi (un inspir si un expir) – nici nu-ti imaginezi cat de benefic este acest lucru!

Eu iti doresc multa sanatate si sa ne auzim cu bine in noul sezon! Pana atunci ... respira, copile ... daca ai dat totul pt ceea ce-ti doresti sa faci in viata, inseamna ca esti cel mai bun ... continua sa te autodepasesti!

Daca vrei sa-ti antrenezi mentalul pentru a-ti imbunatati performanta sportiva, te invit sa citesti si celelalte articole din categoria mental coaching din blog.

Curiosi sa aflati mai multe? Urmariti-ma si pe pagina mea de Facebook, locul unde postez constant tot felul de chestii interesante.

Daca ti-a placut ce ai citit, distribuie si prietenilor!

Vrei sa fii la curent cu tot ce inseamna viata frumoasa si linistita?
Vrei sa cresti un copil puternic, intr-o familie sanatoasa?
Aboneaza-te la newsletter si vei fi informat!

Despre mine

Claudia Nicolae

Inainte de a fi mental coach, sunt mama si sotie de sportivi de performanta, pasionata de sport (fost sportiv de performanta), pasionata de dans si viata frumoasa si linistita. citeste mai mult

Suplimente sanatoase -Rangali

S-ar putea sa iti placa si