×

Accidentarile tinerilor atleti – ce e de facut?

14 Jan 2019 09:54 | Mental Coaching | 1326 Vizualizari
Accidentarile tinerilor atleti – ce e de facut?
Accidentarile, acesta este cosmarul tuturor sportivilor. In fiecare an, milioane de tineri atleti isi rup oasele, au entorse si alte leziuni. De fapt, aproape o treime din toate leziunile produse in copilarie sunt leziuni legate de sport, potrivit Stanford Children's Health.

Chiar daca ai auzit statisticile si esti constient de posibilitatea de a se intampla, exista un moment in viata fiecarui parinte cand accidentarile copilului devin mai mult decat simple numere. Din orice unghi ai privi, accidentarile unui sportiv tanar sunt o adevarata durere. Daca ai copii sportivi, activi, accidendarile sunt aproape inevitabile. Cu siguranta nu poti controla accidentarile care se intampla intr-un meci sau la antrenamente, dar poti fi pregatit pentru atunci cand se se intampla. De aceea, un parinte trebuie sa stie ce e de facut in astfel de situatii.

In cazul in care consideri ca exista un sport „sigur”, nu exista niciunul care este total sigur. De fapt, uita-te la lista de mai jos, pe care am gasit-o pe PropertyCasualty360.com, in care sunt ordonate 20 de sporturi care cauzeaza cele mai multe accidentari:
  • Baschet;
  • Ciclism;
  • Fotbal american;
  • Exercitii – antrenamente;
  • Fotbal;
  • Inot;
  • Baseball;
  • Skatebording;
  • Ridicarea de greutati;
  • Softball;
  • Pescuit;
  • Datul cu rolele;
  • Calaritul;
  • Volei;
  • Wrestling;
  • Snowbording;
  • Cheerleading;
  • Gimnastica;
  • Arte martiale;
  • Golf.
Golf? Hmmm... :) Iata si mai multe lucruri interesante despre accidentarile la tinerii sportivi:
  • Cele mai multe accidentari apar in sporturile care implica contactul si coliziunile.
  • Cele mai grave accidentari se intampla in sporturile individuale si in activitatile recreationale.
  • Cele mai multe accidentari legate de sportul intr-un cadru organizat (62%) se petrec la antrenamente.
Eu as imparti accidentarile in doua categorii:
  • accidentari evidente in urma unui fault, de exemplu ruptura de tibie, de mana etc.
  • accidentarile care apar pur si simplu in urma epuizarii, cum ar fi: inflamatia muschilor, durere de burta, de cap, de genunchi sau tendon etc.
Primele apar inopinat, nu ni le dorim, iar singurul lucru pe care eu incerc sa-l fac pt copilul meu este sa-l hranesc bine in sensul ca ii ofer alimente foarte nutritive care ajuta la dezvoltarea unor muschi puternici sau vitamine cum ar fi D3 care ajuta la intarirea oaselor. De exemplu, TH inca de cand era mic bea zi de zi acest suc pentru oase sanatoase cu vitaminele D3 si B12.

Si uleiul de magneziu este minunat pentru sportivi. Poti afla din  Rolul magneziului in sport.

A doua categorie sunt cele la care trebuie sa fii foarte atent pentru ca se pot evita. Eu le numesc somatizari.

Am observat multi sportivi care somatizau. Adica, spuneau ca ii doare genunchiul pentru ca, de fapt, ei erau foarte obositi.

Ideea este ca majoritatea lor nu mint, ci chiar ii doare, deoarece creierul asta face. In momentul in care observa corpul epuizat creierul incepe sa-i dea niste semnale – incepe usor, de exemplu printr-o raceala mica, dupa care se ajunge pana la rupturi musculare, in cazul in care tu tot nu asculti sa te odihnesti.

Practic trebuie sa-ti asculti corpul. Orice semnal de "ne-bine" cum ii zic eu trebuie luat in seama, altfel se poate ajunge la lucruri mai grave.

Incurajeaza-ti copilul sa-si antreneze si alti muschi. „Excesul de leziuni, cum ar fi fracturile de stres, sunt cauzate de faptul ca folosesti in mod repetat o anumita parte a corpului, ceea ce nu-i da timpul necesar pentru a se repara”, spune Margot Putukian, medic de echipa la Universitatea Princeton si purtator de cuvant al Colegiului American de Medicina Sportiva. Daca copilul tau este foarte concentrat asupra unui sport, asigura-te ca antrenamentul sau include si activitati care lucreaza cu muschi diferiti. De exemplu, daca fiul tau este fotbalist, indeamna-l sa se antreneze si prin inot.

Nu uita sa bea suficient de multa apa! Sportivii pot evita epuizarea (de exemplu, din cauza caldurii) band des apa sau bauturi sportive. Incurajeaza-l sa bea intre 200 si 300 ml de apa inainte de meci, iar apoi cate o gura pe tot parcursul acestuia.

CUM SA TE RECUPEREZI DUPA O ACCIDENTARE DIN SPORT

Regula nr. 1: asculta sfaturile medicului. Pe langa asta, este nevoie de rabdare si timp de asteptare. Iata cateva sfaturi pe care trebuie sa le tii minte cand copilul tau este fortat sa stea departe de terenul de joc.
  • Stabileste obiective realiste: stabilirea de etape/tinte si lucrul spre indeplinirea lor il va incuraja pe copil sa aiba rabdare si sa continue sa munceasca pentru a se recupera. Discuta cu medicul copilului tau despre rata de recuperare in functie de varsta sa si de tipul accidentarii pe care a suferit-o, si cere-i exercitii pe care le puteti face impreuna acasa.
  • Asigura-te ca tanarul tau sportiv isi face „partea” ca sa spun asa. Adica, in timp ce-i incurajezi recuperarea, asigura-te ca accepta responsabilitatea si lucrul imbunatatirii situatiei. Odata ce ati stabilit obiectivele, este de datoria copilului tau de a le atinge, cu un pic de incurajare, desigur. Acele obiective si etapte de recuperare vor putea fi atinse mai curand daca tanarul sportiv acorda timp si efort de a le indeplini.
  • Ajuta-l sa ramana implicat in echipa. Chiar si accidentat, copilul tau tot face parte din echipa. Poate fi foarte greu pentru acesta sa stea pe banca si sa se uite, dar incurajarea echipei, castigurile si pierderile unui meci ii vor face bine. Implicarea il va ajuta pe copil sa ramana aproape de echipa si va preveni aparitia sentimentelor de a-si plange de mila si de a se simti izolat.
Practic vorbind, nu exista un mod in care poti sa-l feresti total pe copilul tau de accidentarile din sport sau activitati recreationale, decat daca-l bagi intr-o bula de plastic si-l inchizi in casa! :)

Desi accidentarile par a fi adesea pasi inapoi, ele le ofera tinerilor atleti ocazia de a deprinde rabdarea, perseverenta si forta. Niciun parinte nu doreste sa-si vada copilul accidentat, dar nu uita ca lectiile invatate din accidentari fac parte la fel de mult din calatoria sa sportiva precum jocul in sine.

Iti recomand sa citesti si celelalte articole despre parentingul sportiv si antrenamentul mental din categoria mental coaching din blog.

Curiosi sa aflati mai multe? Urmariti-ma si pe pagina mea de Facebook, locul unde postez constant tot felul de chestii interesante.

 

Share if you care

Despre mine

Claudia Nicolae

Sotie si mama de sportiv de performanta, tocmai de aceea, mai nou sunt si Certified Mental Coach pentru copii atleti :-). Pasionata de sport, dans, yoga si viata sanatoasa. Imi desfasor activitatea pe Rangali.ro, in sala de sport sau pe marginea vreunui teren de fotbal. Consider ca "esti ceea ce gandesti" si de aceea, alaturi de familia mea, traiesc prezentul si ma bucur de el. Cand faci ceea ce-ti place nu va trebui sa muncesti nici macar o zi in viata ta.

Suplimente sanatoase -Rangali

S-ar putea sa iti placa si